Samen groeien

Welke factoren zijn van invloed op het gebruik van onderwijsinnovaties door docenten?

Bij onderzoek naar het gebruik van onderwijsinnovaties door docenten wordt vaak verondersteld dat deze als rationele actoren tot de beslissing zijn gekomen een onderwijsinnovatie te gebruiken. Dat beeld behoeft nuance, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente.

Eigenlijk is er maar één factor die significante invloed heeft op het innovatieve gedrag van docenten: intrinsieke motivatie. Vooral het belang dat docenten hechten aan zelfverbetering is een sterke motivator, aldus de onderzoekers.

De data die voor dit onderzoek zijn gebruikt zijn trouwens van Noorse docenten, die lesgeven aan een universiteit of hogeschool.

Bron: ScienceGuide

Recente berichten

Blog Krista van Vreeswijk

Jubileumnummer Nieuwsflits - 100e Editie

Wat een feestelijk moment! We vieren onze 100e editie en dat willen we samen met jullie vieren. Deze Nieuwsflits (voorheen E-zine) is altijd ons middel geweest om te verbinden, te inspireren, te informeren en vandaag willen we dat extra benadrukken.

Lees verder

Contact

BasisBuren

  • De Wetering 3
  • 4021 VZ Maurik
  • Telefoon:
  • 0344-691177
  • E-mail: info@basisburen.nl