Samen groeien

Welke factoren zijn van invloed op het gebruik van onderwijsinnovaties door docenten?

Bij onderzoek naar het gebruik van onderwijsinnovaties door docenten wordt vaak verondersteld dat deze als rationele actoren tot de beslissing zijn gekomen een onderwijsinnovatie te gebruiken. Dat beeld behoeft nuance, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente.

Eigenlijk is er maar één factor die significante invloed heeft op het innovatieve gedrag van docenten: intrinsieke motivatie. Vooral het belang dat docenten hechten aan zelfverbetering is een sterke motivator, aldus de onderzoekers.

De data die voor dit onderzoek zijn gebruikt zijn trouwens van Noorse docenten, die lesgeven aan een universiteit of hogeschool.

Bron: ScienceGuide

Recente berichten

Blog Krista van Vreeswijk

Verwendag bij het Nederlands Openluchtmuseum: Een dag om te koesteren

De verwendag op 21 mei 2024 in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem was een evenement om niet snel te vergeten. De dag begon met een hartelijke ontvangst, waarna een medewerker van het Openluchtmuseum een korte presentatie gaf over de rijke geschiedenis en de unieke ervaringen die het museum te bieden heeft.

Lees verder

Contact

BasisBuren

  • De Wetering 3
  • 4021 VZ Maurik
  • Telefoon:
  • 0344-691177
  • E-mail: info@basisburen.nl