Samen groeien

Nederland scoort lager dan ooit op schoolprestaties

PARIJS – De schoolprestaties van middelbare scholieren in Nederland worden steeds slechter. Dat blijkt uit het dinsdag verschenen rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

Volgens OESO is de leesvaardigheid van scholieren op de middelbare school in ons land gedaald tot onder het gemiddelde van de 37 rijke landen die meedoen aan het driejaarlijkse Pisa-onderzoek. Hiermee scoort Nederland slechter dan ooit tevoren sinds de eerste Pisa-onderzoeken van begin deze eeuw. “Zeer zorgwekkend. Het is een schande dat wij er in een rijk land als Nederland niet in slagen om ons onderwijs op peil te houden”, aldus de Algemene Onderwijsbond (AOb).

De Nederlandse prestaties op het gebied van wiskunde zijn iets verbeterd ten opzichte van drie jaar geleden, toch ligt ook deze score nog altijd onder de resultaten die Nederlandse scholieren behaalden voor 2015.

Bij gelijkblijvend beleid zullen de problemen van het Nederlandse onderwijssysteem de komende jaren alleen maar erger worden, aldus de AOb.

Zie ook: Actie tegen dalende leesvaardigheid met leesoffensief

Bron: ANP, AOb

Recente berichten

Blog Mark van der Pol

How

Er zijn van die modellen – van hoog opgeleide en wijze mensen – die dan opeens overal opduiken. Zo zijn er de ‘cirkels’ van Biesta, over de opdracht van het onderwijs. Hij stelt dat wij niet alleen zijn voor de kwalificatie kant (kinderen kennis en vaardigheden aanleren), maar dat we ook een opdracht hebben rond socialisatie en persoonsvorming (subjectificatie om precies te zijn).
Lees verder

Contact

BasisBuren

  • De Wetering 3
  • 4021 VZ Maurik
  • Telefoon:
  • 0344-691177
  • E-mail: info@basisburen.nl